Psychiaters wisten dat al antidepressiva kan bijdragen aan gewichtstoename, maar nu heeft een nieuw onderzoek meer specifieke gegevens onthuld, omdat het niet alleen 12 van de geneesmiddelen van dit type heeft die vaker worden voorgeschreven, met een kans van 21% om te winnen tussen twee en vier kilo's, maar dat deze gewichtstoename na twee jaar behandeling zou beginnen, zou zijn zenit na drie jaar, en zou blijven tot het zesde jaar na het starten van de therapie.

Het werk, dat is gepubliceerd in British Medical Journal, is uitgevoerd door een team van onderzoekers onder leiding van Rafael Gafoor, een psychiater aan King's College London (Verenigd Koninkrijk), en is gebaseerd op gegevens, verzameld tussen 2004 en 2014, van ongeveer 300.000 mannen en vrouwen, een 20 % daarvan heeft antidepressiva ingenomen.

Het risico op het ontwikkelen van obesitas steeg met 29% onder mensen met overgewicht voordat ze antidepressiva begonnen in te nemen

De onderzoekers constateerden dat in het eerste jaar 11,2% van degenen die deze medicijnen consumeerden aankomen, tegenover 8,1% van degenen die ze niet gebruikten. Tijdens het tweede en derde jaar van behandeling was het risico van een patiënt met een gewichtstoename van 5% ongeveer 46% hoger dan dat van degenen die geen medicatie gebruikten, en dit risico bleef gedurende zes jaar hoog.

12 veelgebruikte antidepressiva werden geëvalueerd

De 12 antidepressiva die werden opgenomen in de studie waren: Remeron (mirtazapine), Cymbalta, Zoloft, Effexor, Celexa, Prozac, Lexapro, Desyrel, Elavil, Paxil, Pamelor en Prothiaden. De auteurs van het werk vonden ook dat het risico van ontwikkeling zwaarlijvigheid 29% verhoogd bij mensen met overgewicht voordat ze begonnen deze medicijnen in te nemen.

mirtazapine, wat een van de meest voorkomende antidepressiva is, en dat wordt voorgeschreven aan mensen die de eerste keuze van de behandeling met serotonineheropnameremmers niet kunnen verdragen, bleek vooral schadelijk te zijn voor gewichtstoename. Omdat het echter een observationeel onderzoek is, zijn er geen conclusies over oorzaak en gevolg verkregen.

De auteurs van het werk hebben de patiënten gewaarschuwd ze moeten niet stoppen met het voorgeschreven medicijn zonder eerst uw arts te raadplegen, die uw vragen zal beantwoorden en een manier zal vinden om hun mogelijke bijwerkingen op te lossen. En Dr. Rafael Gafoor heeft uitgelegd dat de bevindingen van de studie de noodzaak versterken om gepersonaliseerde behandelingen voor mensen te ontwikkelen depressieen rekening houdend met het feit dat de medicijnen een toename van het gewicht kunnen veroorzaken, in sommige gevallen moeten andere soorten interventies zoals cognitieve gedragstherapie en lichaamsbeweging voorrang krijgen.

Is het normaal om ’s nachts te zweten? (September 2019).